Μέσα από την εκπαιδευτική αυτή δραστηριότητα, οι μαθητές του Β2 σε ρόλο «μικρών μαγείρων» αποκτούν δεξιότητες ζωής ( Life skills) που τους καθιστούν ικανούς να ανταπεξέλθουν σε καθημερινά ζητήματα της διατροφής τους και να αυτοεξυπηρετούνται στο κομμάτι αυτό . Επιπλέον, οι μαθητές γίνονται ερευνητές προφορικής ιστορίας «Μαγειρεύουν ιστορίες, συναισθήματα μνήμες και μυρωδιές».

Η διατροφή των μαθητών μας είναι ένα θέμα που μας απασχολεί διαρκώς καθώς επηρεάζει άμεσα την υγεία τους και την σχολική τους απόδοση. Η σωστή διατροφή του παιδιού το βοηθάει να ανταπεξέλθει στο δύσκολο πρόγραμμά του και συνδέεται και με τη σχολική του απόδοση και την ανάπτυξή του.

Το σκεπτικό μας

Πολλές προσπάθειες έχουν γίνει κατά καιρούς για την ενημέρωση των μαθητών μας πάνω σε θέματα διατροφής, οι περισσότερες όμως αφορούν το θεωρητικό κομμάτι της διατροφής. Επιπλέον, παρατηρήσαμε έντονα πέρσι και φέτος ότι το δεκατιανό όπως και το μεσημεριανό γεύμα των μαθητών μας (στο ολοήμερο τμήμα του σχολείου) αποτελείται σε μεγάλο βαθμό από τροφές έτοιμες, συσκευασμένες και πλούσιες σε συντηρητικά, ενώ το πρωινό γεύμα απουσιάζει τελείως από το καθημερινό πρόγραμμα διατροφής τους και αντικαθίσταται σε πολύ μεγάλο βαθμό από το δεκατιανό. Έχουν γίνει κάποια βήματα προόδου που οφείλονται στις ενημερώσεις που διαρκώς γίνονται στο σχολείο μας πάνω σε θέματα διατροφής όμως το πρόβλημα παραμένει.

Ψάχνοντας τις βαθύτερες αιτίες του φαινομένου αυτού καταλήξαμε πως οι απαιτήσεις της σύγχρονής ζωής των ενηλίκων γονέων του σχολείο μας είναι μεγάλες. Στην συντριπτική πλειοψηφία τους εργάζονται και οι δύο σκληρά και πολλές ώρες για να ανταπεξέλθουν στις οικονομικές απαιτήσεις μιας οικογένειας σε δύσκολες εποχές, έτσι όπως έχουν διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας λόγω της οικονομικής κρίσης, σε μια τουριστική περιοχή όπως το Ρέθυμνο με τα τουριστικά επαγγέλματα να είναι αυτά που υπερτερούν και που απαιτούν πολλές ώρες εργασίας όχι όμοια κατανεμημένες κατά τη διάρκεια του χρόνου με μεγάλη σωματική κόπωση. Αυτές οι σύγχρονες συνθήκες ζωής των ενηλίκων γονέων πολλές φορές δεν τους επιτρέπουν τη σχολαστική ενασχόληση με θέματα διατροφής, προμήθειας και παρασκευής σπιτικού φαγητού.

Αυτά σε συνδυασμό με το ότι οι μαθητές μας δεν είναι σε θέση να αυτοεξυπηρετηθούν στο κομμάτι της διατροφής τους έχουν σαν αποτέλεσμα να γρήγορο και συσκευασμένο προϊόν διατροφής το οποίο μπορεί να φαίνεται υγιεινό χωρίς στην πραγματικότητα να είναι.

Αποφασίσαμε λοιπόν να περάσουμε στην πράξη και να εφοδιάσουμε τους μαθητές μας με δεξιότητες τέτοιες που να τους καθιστούν ικανούς να επιλέγουν και να διαχειρίζονται τις πρώτες ύλες του φαγητού, να συμμετέχουν ενεργά στον καθημερινό οικογενειακό προγραμματισμό και στην οικιακή οικονομία του σπιτιού τους, να ετοιμάζουν οι ίδιοι μικρά υγιεινά γεύματα με ασφάλεια στο χώρο της κουζίνας αναλαμβάνοντας έτσι έναν ενεργό ρόλο σε ό,τι αφορά τη διατροφή και την υγεία τους.

Αναλυτική περιγραφή και στόχοι

           Σκοπός μας είναι μέσα από αυτήν την εκπαιδευτική δραστηριότητα οι μαθητές της Β΄ τάξης να αποκτήσουν δεξιότητες ζωής (life skills) οι οποίες σχετίζονται με τη μαγειρική και τη σωστή διατροφή ως προϋπόθεση για τη σωστή ανάπτυξη και διατήρηση της καλής τους υγείας.

Επιδίωξή μας είναι να αποκτήσουν οι μαθητές μας δεξιότητες ζωής (life skills). Ένα σύνολο βασικών δεξιοτήτων που θα τους καθιστούν ικανούς να ανταπεξέλθουν σε ζητήματα και ερωτήματα που αντιμετωπίζουν καθημερινά. Να αποκτήσουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους και τις ικανότητές τους, αυτοπεποίθηση, ικανότητα στη λήψη αποφάσεων και πάνω από όλα ικανότητα να παραμένουν ασφαλείς και υγιείς.

Οι ικανότητες αυτές δεν αναπτύσσονται από μόνες τους, αλλά πρέπει να μαθαίνονται. Ενώ ορισμένες δεξιότητες ζωής μπορούν να αποκτηθούν μέσω της εμπειρίας αυτό από μόνο του δεν είναι αρκετό για να εφοδιαστούν οι μαθητές μας με όλα όσα είναι απαραίτητα για τον ενεργό ρόλο που καλούνται να παίξουν στην πολύπλοκη και πολυμορφική κοινωνία του σήμερα.

Το σκεπτικό μας λοιπόν είναι να παρέχουμε στους μαθητές μας γαστρονομική παιδεία, να τους μυήσουμε σε μια διατροφική κουλτούρα και γνώση γύρω από τις τροφές, και κυρίως γύρω από προϊόντα που παράγονται στον τόπο τους με μεγάλη διατροφική αξία όπως το ελαιόλαδο, η ελιά, το χαρούπι και άλλα, κατανοώντας την σπουδαιότητα της θρέψης στο πλαίσιο της καθημερινής τους διατροφής, μέσω της χαράς της δημιουργίας που εμπνέει η μαγειρική. Τα παιδιά μαγειρεύουν και μαθαίνουν, δημιουργώντας ζωογόνες διεξόδους στην μετέπειτα προσωπική, αλλά ίσως και επαγγελματική τους ζωή, καθώς το Ρέθυμνο είναι μια πόλη τουριστική με τον τομέα της εστίασης να παίζει σημαντικό ρόλο στην τοπική οικονομία. Ακόμα, οι μαθητές μας χρησιμοποιώντας τις δυνατότητες της τεχνολογίας παραδίδουν και οι ίδιοι μαθήματα μαγειρικής στους συμμαθητές τους όλων των τάξεων του σχολείου.

Επιπλέον, επειδή η δημιουργικότητα, η κριτική σκέψη, η επικοινωνία και η συνεργασία είναι απαραίτητα χαρακτηριστικά για την επιτυχία στον 21ο αιώνα, χρήσιμα τόσο για υγιείς κοινωνίες όσο και για ισχυρούς, δυναμικούς, και με απήχηση στην αγορά εργασίας, ανθρώπους. Ενθαρρύνουμε τους μαθητές μας στην απόκτηση αυτών των δεξιοτήτων ζωής (life skills) δίνοντάς τους το ρόλο των ερευνητών της προφορικής ιστορίας. Οι μαθητές ως ερευνητές προφορικής ιστορίας ερευνούν διατροφικές συνήθειες του παρελθόντος, καθημερινές ιστορίες φαγητού, οικογενειακού γεύματος, γευστικών συνδυασμών και παραδοσιακών συνταγών. Οι μαθητές ως ερευνητές προφορικής ιστορίας καλλιεργούν τη διαισθητικότητα , την οξυδέρκεια και την ικανότητα να ακούν πραγματικά αυτό που θέλει να πει ο συνομιλητής τους. (Anderson & Jack 1998, p.157-170) .

       Η συλλογή των πληροφοριών θα γίνει µε τη διεξαγωγή στοχευμένων συνεντεύξεων. Έπειτα οι συνεντεύξεις θα αποµαγνητοφωνηθούν κι οι μαθητές θα επεξεργαστούν και θα ερμηνεύσουν όλα τα στοιχεία συνθέτοντας έναν ιστορικό σκηνικό διατροφικών συνηθειών των γονέων και των παππούδων και γιαγιάδων τους καταγράφοντας και διασώζοντας όλες τις μυρωδιές, τις συνταγές και τα μικρά μυστικά διατροφής της προηγούμενης γενιάς που αξίζει να διασωθούν και να αποτελέσουν συνέχεια της δικής τους σημερινής διατροφής αλλά και συνηθειών διατροφής και φροντίδας όπως το οικογενειακό τραπέζι με όλα του τα μέλη τριγύρω που τείνει να εξαφανισθεί λόγω των σύγχρονων ρυθμών ζωής. Ενθαρρύνουμε την επικοινωνία των μικρών μας μαθητών µε τους ανθρώπους .  Η προφορική ιστορία είναι ο πραγματικά «ζωντανός» κλάδος της ιστορίας . Είναι το κοµµάτι εκείνο της ιστορίας που διασώζουµε και συνθέτουµε εµείς οι ίδιοι- οι ερευνητές της προφορικής ιστορίας. Τα οφέλη θα είναι πολλαπλά για τους µαθητές. Οι επικοινωνιακές τους ικανότητες θα εξελιχθούν και θα δοκιµαστούν σε πεδία πέραν των καθιερωμένων της σχολικής πραγματικότητας. Θα καλλιεργήσουν την ευγένεια και τον σεβασµό σε διαφορετικά κοινωνικά στρώµατα και κυρίως σ’ ανθρώπους της λεγόμενης «τρίτης ηλικίας», στους γηραιότερους. Θα βιώσουν την παραγωγή της ιστορικής έρευνας καθώς θα µπουν στη θέση ενός ιστορικού ερευνητή. Ενθαρρύνουμε την αυτοπεποίθηση τους για ένα καλύτερο διατροφικά μέλλον.

Επιμέρους στόχοι:

α. Κοινωνικοσυναισθηματικοί

Μέσα από τη δράση οι μαθητές επιδιώκεται:

  • να εργαστούν αποτελεσματικά σε ομάδες
  • να αναπτύξουν τις σχέσεις τους με συμμαθητές τους
  • να συμμετέχουν ενεργά στις δράσεις και τα ενδιαφέροντα της τοπικής κοινωνίας (προσφορά γευμάτων, μαγειρεύουμε για τους άπορους συμπολίτες μας)
  • καλλιεργήσουν την ευγένεια και τον σεβασµό σε διαφορετικά κοινωνικά στρώµατα
  • να αναπτύξουν τις επικοινωνιακές ικανότητες τους με τους ανθρώπους

β. Γνωστικοί

Μέσα από τη δράση οι μαθητές επιδιώκεται:

  • να γνωρίσουν τις ομάδες τροφίμων
  • να γνωρίσουν, να μαγειρέψουν, να γευτούν προϊόντα που παράγονται στον τόπο τους με μεγάλη διατροφική αξία όπως το ελαιόλαδο, η ελιά, το χαρούπι το μέλι κ.α.
  • να μπορούν να διαβάζουν τις ετικέτες προϊόντων διατροφής
  • να καταγράφουν προφορικές ιστορίες και να χρησιμοποιούν την προφορική ιστορία ως ιστορική πηγή
  • να διαβάζουν, να εκτελούν, να καταγράφουν και να δημιουργούν συνταγές μαγειρικής
  • να αποκτήσουν δεξιότητες προφορικής παρουσίασης πληροφοριών (σαφήνεια, απλότητα, ακρίβεια, κ.ά.)
  • να διακρίνουν τους τύπους γευμάτων και τη σημασία τους στον οργανισμό μας, πρωινό – δεκατιανό – μεσημεριανό – απογευματινό – βραδινό
  • να κατηγοριοποιούν τις συνταγές, Μαγειρικής – ζαχαροπλαστικής – αρτοποιίας
  • να μετρούν το βάρος, το κιλό και το γραμμάριο
  • να λύνουν προβλήματα, στρατηγικές νοερών υπολογισμών
  • να υπολογίζουν νοερά και γραπτά το κόστος σε ευρώ μιας συνταγής
  • να γνωρίσουν τρόπους επικοινωνίας και ενημέρωσης

γ. Γενικοί

Μέσα από τη δράση οι μαθητές επιδιώκεται:

  • να μαγειρεύουν, να ψήνουν, να ζυμώνουν, να κόβουν, να ανακατεύουν
  • να επεξεργάζονται σωστά τα υλικά
  • να επιλέγουν σωστές και υγιεινές τροφές και αυτό να τα ευχαριστεί
  • να γνωρίσουν τις διαδικασίες της μάσησης και κατάποσης
  • να αποκτήσουν σωστή κινησιολογία στην κουζίνα
  • να εξασκούν την λεπτή κινητικότητά τους με ασφάλεια στην κουζίνα
  • να στρώνουν το οικογενειακό τραπέζι
  • να γνωρίσουν βασικές αρχές καθαριότητας στην κουζίνα
  • να αναπτύσσουν την συνεργασία και την επικοινωνία
  • να εργαστούν ως ερευνητές προφορικής ιστορίας καταγράφοντας και διασώζοντας συνταγές της γιαγιάς
  • να συμμετέχουν στη δημιουργία υλικού (ψηφιακές παρουσιάσεις, βίντεο) κατάλληλου για παρουσίαση στο ευρύ κοινό μέσω του διαδικτύου
  • να εκφραστούν μέσω της χαράς της δημιουργίας που προσφέρει η μαγειρική

 

Συνέχεια με τις δράσεις εδώ