"Ψηφίδα- Λέξη, Ψηφιδωτό – Ποίημά μου ακριβό" Εκπαιδευτικό πρόγραμμα από τους μαθητές του Β2 και την κα. Μάγδα Καλογιάννη. Α΄ ΦΑΣΗ

Η σύγχρονη παιδαγωγική υποστηρίζει πως η εκπαίδευση των μαθητών μέσω της τέχνης, μπορεί να αποτελέσει γόνιμο έδαφος για τη δημιουργία αξιών, αρχών, νοήματος, οράματος, καθώς είναι πολλαπλά τα οφέλη που απορρέουν από την επαφή των μαθητών με αυτήν.

Άλλωστε η τέχνη αποτελεί ένα βασικό μέσο έκφρασης για τα παιδιά και συμβάλλει στο όραμα μιας παιδείας που αναζητά να πλάσσει νέους πολίτες με ανθρωπιστικά ιδεώδη…

…….κάποιο πρωινό του Οκτώβρη λοιπόν, στο μάθημα της γλώσσας, διαβάσαμε ένα μικρό απόσπασμα από το ποίημα «Πρωινό άστρο» του Γ. Ρίτσου. Τα μάτια των μαθητών μας κοίταξαν διαφορετικά! Έλαμπαν!!! Ένιωσαν την αγάπη…

Οι ερωτήσεις και οι απορίες σύντομα μας οδήγησαν στο να ψάξουμε, να αναζητήσουμε και τελικά να βρούμε ολόκληρη την ποιητική συλλογή. Τη διαβάσαμε στην τάξη…

Σχεδόν καθημερινά οι μαθητές μας, μόλις τελειώναμε τα μαθήματα, ζητούσαν να ακούσουν και να ξανακούσουν στίχους από το «Πρωινό άστρο».

Κάποια στιγμή ένας μαθητής, ακούγοντας λέξη-λέξη το ποίημα, ζωγράφισε ένα άστρο και το γέμισε με ζωγραφιστές ψηφίδες

Έτσι γεννήθηκε η επιθυμία να κάνουμε «δικό» μας το «Πρωινό άστρο», εντάσσοντάς το στο πρόγραμμα της ευέλικτης ζώνης. Σκοπός μας , να εμπλέξουμε την τέχνη του λόγου με την τέχνη του ψηφιδωτού, αναδεικνύοντας τη δύναμη της ψηφίδας – λέξης στο ψηφιδωτό και τη δύναμη της λέξης – ψηφίδας στο ποίημα . Ο τίτλος που δώσαμε στο πρόγραμμά μας:

                                 «Ψηφίδα- Λέξη

                 Ψηφιδωτό – Ποίημά μου ακριβό».

Χωρίσαμε το πρόγραμμα σε δύο φάσεις:

A’ φάση

Να γνωρίσουμε και να “ακουμπήσουμε” την τέχνη του ψηφιδωτού.

Β’ φάση

Να γνωρίσουμε και να “ακουμπήσουμε” την τέχνη της ποίησης , μέσα από το ποίημα «Πρωινό άστρο» του Γ. Ρίτσου, συνδέοντας τις δυο τέχνες και αναδεικνύοντας τη δύναμη της ψηφίδας – λέξης στο ψηφιδωτό και της λέξης – ψηφίδας στο ποίημα αντίστοιχα, ακολουθώντας ανάλογες δράσεις.

Στόχοι Α’ φάσης:

Να αναρωτηθούμε / να ερευνήσουμε / να κατανοήσουμε / να συνεργαστούμε / να κατασκευάσουμε / να δημιουργήσουμε / να μοιραστούμε / να συγκινηθούμε.

ΤΡΙΜΕΡΗΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ ΤΩΝ ΣΤΟΧΩΝ

           Γνωστικός τομέας

  • Να έρθουν οι μαθητές σε επαφή με την τέχνη του ψηφιδωτού και να συλλέξουν πληροφορίες.
  • Να αντιληφθούν την κατασκευαστική δυνατότητα της ψηφίδας στο ψηφιδωτό και να αποκτήσουν διαισθητικά έναν βαθμό ετοιμότητας, ώστε στη Β’ φάση, να τη συνδέσουν με την κατασκευαστική δυνατότητα της λέξης στο ποίημα.
  • Να εξοικειωθούν με τις έννοιες: συμμετρία- ταξινόμηση- σειροθέτηση-μοτίβα- κενά- γεμίσματα και να ‘ναι σε θέση , μετά το τέλος του προγράμματος, να τις εφαρμόσουν στα αντίστοιχα γνωστικά αντικείμενα.
  • Να κατηγοριοποιούν, να απαριθμούν και να ταξινομούν κάθε είδους ψηφίδα :ανά σχήμα , ανά χρώμα , ανά μέγεθος , ανά πάχος.
  • Να επιλέγουν ,να οργανώνουν και να συνθέτουν τυχαίες ψηφίδες .

             Συναισθηματικός τομέας

  • Να κατανοήσουν και να εκτιμήσουν πως για να φτιαχτεί ένα ψηφιδωτό / και στη Β φάση ένα ποίημα, χρειάζεται διαρκής αγώνας, κόπος και πόνος μαζί , μα κυρίως αγάπη.
  • Να καλλιεργήσουν την αίσθηση της αρμονίας, της τάξης και του ωραίου που διεγείρουν το κριτικό πνεύμα.
  • Να καλλιεργηθούν ως δημιουργοί και φιλότεχνοι θεατές.
  • Να νιώσουν τη γοητεία της μετατροπής μιας άμορφης πέτρας, γυαλιού, μάρμαρου σε μικρές ψηφίδες ,που με τη σειρά τους ανασχηματίζονται δημιουργώντας εικόνες και μορφές πάνω στην επιφάνεια που τοποθετούνται.
  • Να νιώσουν ευχαρίστηση- ικανοποίηση – αυτοπεποίθηση – κοινωνικοποίηση.
  • Να νιώσουν τον εαυτό τους μια ψηφίδα… να τον αγαπήσουν, να τον βελτιώνουν συνεχώς και να ναι σε θέση να τον υποστηρίζουν, όποτε χρειαστεί μέσα στην οικογένεια, μέσα στην ομάδα, μέσα στην ίδια τη ζωή…

             Ψυχοκινητικός τομέας

  • Να αποκτήσουν γνώσεις που θα τους οδηγήσουν στην ανάπτυξη δεξιοτήτων και     στάσεων.
  • Να αναπτύξουν την παρατηρητικότητα, την οξυδέρκεια, την προσοχή, τη δύναμη αυτοσυγκέντρωσης, τη λεπτή κινητική δεξιότητα, τη δημιουργική επιμονή, την πρωτοβουλία, τη δημιουργική φαντασία.

ΔΡΑΣΕΙΣ Α’ ΦΑΣΗΣ:

1η Δράση

  • Στις 6/11/2013, η ομάδα μας πραγματοποίησε εκπαιδευτική επίσκεψη, στο εργαστήριο του ψηφοθέτη κ. Ρουκούδη Εμμανουήλ. Πρώτη φορά γνωρίζαμε έναν τέτοιο καλλιτέχνη! Έναν εικαστικό δημιουργό με όραμα, γνώσεις, παιδεία και δεξιότητα που χρησιμοποιεί την τέχνη της ψηφοθέτησης ως μέσο έκφρασης, δημιουργικότητας και εικαστικής αναζήτησης. Πρώτη φορά μπαίναμε σε ένα τέτοιο εργαστήριο!
  • Mε υπομονή μας ξενάγησε στο χώρο του. Δεν αγγίξαμε τίποτα με τα χέρια. Μόνο τα μάτια άγγιξαν… ΨΗΦΙΔΑ , ήταν η μαγική λέξη!
  • Ρωτήσαμε, κατανοήσαμε... πόσες άγνωστες λέξεις!!!
  • Μας εξήγησε τι σημαίνει ψηφιδωτό, ποιες είναι οι φάσεις που χρειάζεται για να ολοκληρωθεί ένα έργο , ακούσαμε λίγα λόγια για την ιστορία του, είδαμε έργα των μαθητών του, ακουμπήσαμε τα εργαλεία που χρησιμοποιεί, κρατήσαμε στις χούφτες μας χρωματιστές ψηφίδες!!!
  • ….μας κάλεσε να φτιάξουμε το δικό μας ψηφιδωτό….
  • Χαρήκαμε τη δημιουργία…
  • Toν ευχαριστούμε θερμά!!!
  •  
  • «Ο άνθρωπος που δουλεύει με τα χέρια είναι εργάτης, με το μυαλό, τεχνίτης, με τα χέρια, το μυαλό και την καρδιά, καλλιτέχνης»
  •                                                                      Francois Mauriac

 

(Ακολουθούν φωτογραφίες από τη δράση)

  • DSC09454_resize
  • DSC09460_resize
  • DSC09462_resize
  • DSC09463_resize
  • DSC09465_resize
  • DSC09471_resize
  • DSC09477_resize
  • DSC09478_resize
  • DSC09483_resize
  • DSC09485_resize
  • DSC09490_resize
  • DSC09492_resize
  • DSC09499_resize
  • DSC09503_resize
  • DSC09511_resize
  • DSC09513_resize
  • DSC09521_resize
  • DSC09522_resize
  • DSC09527_resize
  • DSC09529_resize
  • DSC09530_resize
  • DSC09532_resize
  • DSC09533_resize
  • DSC09534_resize
  • DSC09536_resize
  • DSC09539_resize
  • DSC09551_resize
  • DSC09638_resize
  • DSC09642_resize
  • DSC09645_resize
  • DSC09646_resize
  • DSC09648_resize

 

2η Δράση

Έχοντας αποκομίσει μια μικρή εμπειρία από την τέχνη του ψηφιδωτού αποφασίσαμε στις 13/11/201 να επισκεφθούμε το αρχαιολογικό μουσείο Καστελλίου – Χανίων, προκειμένου να ξεναγηθούμε στο μουσείο και να δούμε την έκθεση που φιλοξενούσε, με θέμα: «Ψηφίδες ».

Είχαμε την ευκαιρία να θαυμάσουμε έργα σύγχρονων ψηφοθετών , αλλά και ψηφιδωτά δαπέδου (ρωμα΄ι΄κής περιόδου), τα οποία βρέθηκαν στην περιοχή του Καστελλίου.

Επιπλέον στόχοι που τέθηκαν:

  • Να εξοικειωθούν οι μαθητές με το μουσείο.
  • Να αναπτύξουν την ικανότητα προσανατολισμού σ’ έναν άγνωστο χώρο.
  • Να καλλιεργήσουν στάσεις ορθής συμπεριφοράς στο μουσείο.
  • Να νιώσουν την ιστορική συνέχεια .
  • Να ταξιδέψουν με τη φαντασία τους.
  • Να ανακαλύψουν τα επιτεύγματα του πολιτισμού.
  • Να αναπτύξουν ικανότητες και να εφοδιαστούν με τρόπους για ανεξάρτητη μάθηση.
  • Να προσελκύσουμε τα παιδιά στη γνωριμία με το πολιτιστικό περιβάλλον.
  • Να γνωρίσουν έννοιες αρχαιολογικής σημασίας όπως: ανασκαφή- αρχαιολόγος- συντηρητής, εμπλουτίζοντας το λεξιλόγιό τους.
  • Να εκφράσουν συναισθήματα.
  • Να συναισθανθούν .
  • Να εκτιμήσουν .
  • Να αγαπήσουν.
  • Να αφουγκραστούν το πέρασμα του χρόνου μέσα από μια ψηφίδα.
  • Να συνειδητοποιήσουν την αξία της κοινωνικής προσφοράς.

Μες το μουσείο μια μέρα μπήκα

Με φόρα κι εγώ.

Μη με τραβάτε

μη μου κολλάτε,

απ’ το μουσείο δε θέλω να βγω.

Τρέχω, τρέχω μες στα δωμάτια

μ’’ όλου του κόσμου τους θησαυρούς

που δε χωράει ανθρώπου νους…

 

Μ. Κριεζή

                                                               «Εδώ Λιλιπούπολη»

 

(Ακολουθούν φωτογραφίες από τη δράση)

  • DSC09553_resize
  • DSC09554_resize
  • DSC09557_resize
  • DSC09563_resize
  • DSC09564_resize
  • DSC09568_resize
  • DSC09572_resize
  • DSC09575_resize
  • DSC09582_resize
  • DSC09585_resize
  • DSC09587_resize
  • DSC09592_resize
  • DSC09593_resize
  • DSC09597_resize
  • DSC09600_resize
  • DSC09602_resize
  • DSC09603_resize
  • DSC09604_resize
  • DSC09605_resize
  • DSC09606_resize
  • DSC09608_resize
  • DSC09610_resize
  • DSC09611_resize
  • DSC09622_resize
  • photo 2_resize
  • photo 5_resize

 

3η Δράση

Στις 5/12/2013, επισκέφτηκε την τάξη μας ο κ. Ρουκούδης Εμμανουήλ, προκειμένου να δουλέψουμε τη δεύτερη φάση των ψηφιδωτών, που ήδη είχαμε φτιάξει στο εργαστήριό του.

Μας μίλησε για τα κενά και τα γεμίσματα στο ψηφιδωτό .

Μας εξήγησε πώς μπορούμε να γεμίσουμε τα κενά που υπάρχουν ανάμεσα στις ψηφίδες,   βελτιώνοντας έτσι το αποτέλεσμα της δουλειάς μας. Ένα ωραίο έργο τέχνης είπε, μπορεί να γίνει ακόμα ωραιότερο κι ακόμα ωραιότερο , όταν αυτός που το δημιουργεί έχει αγάπη μέσα του γι’ αυτό που κάνει. Παροτρύναμε τα παιδιά να αναπτύξουν ανάλογες στάσεις στην ίδια τη ζωή τους, βελτιώνοντας τον εαυτό τους , ομορφαίνοντας διαρκώς τη σκέψη και την ύπαρξή τους.

Τον βοηθήσαμε να φτιάξει αρμόστοκο! Γεμίσαμε όλα τα κενά… Η διαδικασία ήταν μαγική!!! Τα σχέδια από τα ψηφιδωτά μας εξαφανίστηκαν …. για να φανερωθούν αργότερα τα ίδια, αλλά ομορφότερα…

Τον ευχαριστούμε θερμά!!!

«Πολλές πολιτείες χάθηκαν, πολλές χώρες σκοτείνιασαν. Εκείνο που έμεινε, εκείνο που μένει, είναι η ομορφιά της Τέχνης και της Σκέψης».

                                                                                                 Αντουάν Μπουρντέλ

                                    

(Ακολουθούν φωτογραφίες από τη δράση)

  • DSC09728_resize
  • DSC09730_resize
  • DSC09731_resize
  • DSC09734_resize
  • DSC09737_resize
  • DSC09738_resize
  • DSC09746_resize
  • DSC09752_resize
  • DSC09780_resize
  • DSC09781_resize
  • DSC09782_resize

 

Δράση

Στις 6/12/2013, αποφασίσαμε να κάνουμε μια εκδρομούλα στο πανεπιστήμιο. Εκεί θα είχαμε την ευκαιρία να δούμε ψηφιδωτά τοίχου, τα οποία φτιάχτηκαν από τον εικαστικό κ. Φρίξο Θεοδοσάκη και τους φοιτητές του.

Θαυμάσαμε αυτά τα υπέροχα έργα!!! Προσέξαμε λεπτομέρειες… Άλλωστε, κάτι γνωρίζαμε γι’ αυτήν την τέχνη πια… Επιλέξαμε την ψηφίδα που μας άγγιξε περισσότερο , τη φωτογραφίσαμε με τη ματιά μας και την φυλάξαμε μέσα στην καρδιά μας…

Στο τέλος μαζέψαμε και βελανίδια να τα χρησιμοποιήσουμε για ψηφίδες…

 

(Ακολουθούν φωτογραφίες από τη δράση)

  • DSC09754_resize
  • DSC09755_resize
  • DSC09757_resize
  • DSC09759_resize
  • DSC09761_resize
  • DSC09762_resize
  • DSC09764_resize
  • DSC09765_resize
  • DSC09767_resize
  • DSC09770_resize
  • DSC09772_resize
  • DSC09774_resize
  • DSC09775_resize

 

5η Δράση

Χριστούγεννα κι αποφασίσαμε να στολίσουμε το δικό μας «ψηφιδωτό» χριστουγεννιάτικο δέντρο… και να φτιάξουμε τη χριστουγεννιάτικη κάρτα της τάξης μας!!!

Ενώσαμε κλαδιά βελανιδιάς , τα οποία είχαμε μαζέψει από την εκδρομή μας στο πανεπιστήμιο . Συγκεντρώσαμε και φέραμε στην τάξη μας άχρηστα υλικά όπως : καπάκια , κουμπιά , χάντρες, καλαμάκια , cds ….. και φτιάξαμε «μπάλες» ψηφιδωτές για το δέντρο μας!!!

Χαρήκαμε την κατασκευή της χριστουγεννιάτικης κάρτας μας, ακούγοντας μελοποιημένο το ποίημα: «το πρωινό άστρο» του Γ. Ρίτσου.

Μάθαμε πώς να δημιουργούμε… και πώς μέσα στη δημιουργία μας να βρίσκουμε τη χαρά της ζωής!

Κάναμε τη λέξη ψηφίδα, κόβοντας κομματάκια χαρτόνια μικρότερα ή μεγαλύτερα, ανάλογα με τον αριθμό των συλλαβών. Τα ενώσαμε και είδαμε πόσο άρτια σχηματίζεται η πρόταση. Νιώσαμε την κατασκευαστική δύναμη της λέξης και η δράση αυτή αποτέλεσε την εισαγωγή στη Β’ φάση του προγράμματός μας.

…και κάποιες νιφάδες που ήταν περαστικές μείναν στο παράθυρό μας κι αυτές...

λέξεις σχηματίσαν

για μια ευχή μιλήσαν…

 

(Ακολουθούν φωτογραφίες από τη δράση)

  • DSC09661_resize
  • DSC09662_resize
  • DSC09663_resize
  • DSC09668_resize
  • DSC09669_resize
  • DSC09674_resize
  • DSC09675_resize
  • DSC09677_resize
  • DSC09678_resize
  • DSC09679_resize
  • DSC09680_resize
  • DSC09681_resize
  • DSC09682_resize
  • DSC09683_resize
  • DSC09777_resize
  • DSC09779_resize
  • DSC09784_resize
  • DSC09788_resize
  • DSC09789_resize
  • DSC09800_resize
  • DSC09801_resize
  • DSC09805_resize
  • DSC09813_resize
  • DSC09816_resize
  • DSC09821_resize
  • DSC09823_resize
  • DSC09829_resize
  • DSC09833_resize

 

Καλές γιορτές !!!

 

28 Φλεβάρη!!! Τελευταία μέρα του χειμώνα!!!

Στα πλαίσια του προγράμματός μας: ”Ψηφίδα – λέξη

                                                                   Ψηφιδωτό – ποίημά μου ακριβό ‘’

Ψηφίδες από στιχάκια , κρεμασμένες σε λευκές φρέζες και ανεμώνες -παρμένα από το πρόγραμμά μας – αποφασίσαμε σε όλους σας να προσφέρουμε . Σκοπός μας …..να πραγματώσουμε τους στίχους του Γ. Ρίτσου απ το «πρωινό άστρο»…

«Άλλη χαρά δεν είναι πιο μεγάλη απ τη χαρά που δίνεις »

Ελπίζουμε και ευχόμαστε, η ψηφίδα που κρατήσατε στα χέρια σας ,να σας έδωσε δύναμη για την ολοκλήρωση του δικού σας ψηφιδωτού… Σας ευχαριστούμε που μοιραστήκατε μαζί μας αυτή τη χαρά!

Ένα μεγάλο ευχαριστώ χρωστάμε και στην κα. Καίτη , από το ανθοπωλείο “Ζέρμπερα”, που με όλη της την καρδιά μας πρόσφερε τα ευωδιαστά λουλούδια.

ΚΑΛΗ ΑΝΟΙΞΗ !!!

 

(Ακολουθούν φωτογραφίες από τη δράση)

  • aa
  • b_resize
  • c_resize
  • d_resize
  • e_resize
  • f_resize
  • g_resize
  • k_resize
  • l_resize
  • m_resize
  • o_resize
  • p_resize
  • q_resize
  • r_resize 2
  • r_resize
  • s_resize
  • t_resize
  • u_resize
  • v_resize
  • w_resize
  • x_resize
  • y_resize
  • z1_resize
  • z2_resize
  • z3_resize
  • z4_resize
  • z5_resize
  • z_resize

 

 


Εκτύπωση   Email